Winkel is en blijft veel meer dan etalage

Winkel is en blijft veel meer dan etalage

Volgens het onderzoek, Cross Channel Retail Update, was het aandeel Nederlanders dat online en offline kopen combineert in 2011 nog 35% en zal dat bijna 50% zijn in 2014. Tot 2020 zal het aandeel Nederlandse consumenten dat cross channel koopt groeien tot 64%. Het aantal mensen dat gingen online koopt, groeit kortom. De verkoop van levensmiddelen is een van de grote groeiers in de online handel. In 2013 haalde 91% van de winkelende consumenten al zijn boodschappen in de (fysieke) supermarkt en speciaalzaak. In de Nederlandse food-verkoop is de online-handel nog niet ver ontwikkeld, ook al zijn er inmiddels veel initiatieven. Vrijwel elke belangrijke formule biedt zijn klanten de mogelijkheid boodschappen te laten bezorgen. Albert Heijn is voorloper, onder meer met zijn pick up points, Jumbo en Sligro ontwikkelen een online aanbod voor hun klanten. 37% van de consumenten verwacht, volgens het onderzoek, in 2020 zowel in de stenen supermarkt als online inkopen te doen.
Ook wat non-food betreft levert het onderzoek interessante nieuwe inzichten op. Zo blijkt online oriënteren en offline kopen (webrooming) vaker voor te komen dan offline oriënteren en online kopen (showrooming). 3% oriënteert zich in de stenen winkel om daarna online hun slag te slaan. 28% oriënteert zich op het Internet en doet daarna in de fysieke winkel de onderzochte aankoop. Uitsluitend online zoeken groeit fors: van 27% in 2011 naar 38% in 2014.
De stenen winkel wordt nog of weer gewaardeerd. Volgens het onderzoek denkt 74% van de consumenten niet zonder fysieke winkels te kunnen. Hoe onderscheidt de winkel in de straat zich: advies (78%), het product ervaren (70%), plezier hebben tijdens het winkelen (68%) en de lokaal aanwezige voorraad (70%). Mensen vinden het ook belangrijk dat ze een product direct in handen hebben (62%). Online kopen kies je vooral voor het gemak (80%), transparantie (76%), de 24/7 beschikbaarheid (80%) en de prijs (52%). 

}