Sommige speciaalzaken zijn onmisbaar

Sommige speciaalzaken zijn onmisbaar

Dat blijkt uit Consumententrends 2013, het rapport van EFMI, kennisinstituut voor de levensmiddelen sector. Jaarlijks onderzoekt EFMI voor het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel de trends onder de consumenten in Nederland. Het nieuwe rapport werd op 13 juni gepresenteerd. In het onderzoek liet 49% van de consumenten weten dat voor hen de drogisterij onmisbaar is. 29% kan niet zonder de bakker, 21% kan de markt niet missen, 20% heeft de viszaak beslist nodig, 18% de slager, 17% de slijterij. Van de ondervraagden noemde 5% de poelier en 4% de delicatessenwinkel onmisbaar.  Bijna 60% vindt de speciaalzaken een belangrijke aanvulling op wat de supermarkt te bieden heeft. 38% bezoekt geen speciaalzaken. De reden: veel consumenten willen alles in één winkel kunnen kopen, om sneller klaar te zijn met de boodschappen. Al jaren verliezen speciaalzaken terrein aan de supermarkten, maar dat geldt niet voor alle soorten speciaalzaken. In 2012 bezocht de consument nog 2,1 speciaalzaak per maand. Drie jaar geleden was dat nog 2,4. 59% van de consumenten doet maandelijks inkopen in een drogisterij en dat is 6 procentpunt meer dan drie jaar geleden. Bij de bakker daalde het aandeel winkelende consumenten dat maandelijks zijn winkel bezoekt, in drie jaar tijd van 42 naar 29%. Slager wisten hun klantenkring beter op peil te houden. Het percentage consumenten dat elke maand een slagerij bezoekt daalde 1 procentpunt in drie jaar, tot 19%.

}