Stijgende populariteit
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (
CBS). Over de groeiende omzet via het internet heeft het CBS geen cijfers verzameld, wel over de voortdurend stijgende populariteit van het e-shoppen.
10,3 miljoen e-shoppers betekent dat 83% van de 12- tot 75-jarige internetgebruikers online-winkels. Het waren er 400.000 meer dan in 2012. Binnen de groep e-shoppers groeide het aandeel frequente e-shoppers van 57 naar 60%.
Meest gekocht via internet
De frequente e-shoppers kochten in 2013 vooral kleding online en boekten vakanties via het internet. 60% van die groep koos voor deze categorieën voor het internet.
Leeftijd en categorie
De leeftijd van de e-shoppers bepaalt voor een deel in welke categorie zij online inkopen.
Vooral jongeren vinden het kopen van kleding via Internet aantrekkelijk. 69% van de consumenten tussen 12 en 25 jaar koopt die geregeld online. Van de e-shoppers onder de 65-plussers koopt slechts 32% wel eens kleding online. Ouderen boeken weer vaker vakanties online, jongeren vaker digitaal studiemateriaal, games en elektronica. De tweede online-categorie na vakanties is voor 65-plussers de categorie van elektronische boeken, tijdschriften en kranten.
Waarde internetverkopen
Wat is de waarde van al de markt van e-shoppers? Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor bedroegen de online consumentenbestedingen in 2013 10,6 miljard euro. Dat is ruim 8% meer dan in 2012. De groei is vooral te danken aan een stijging van het gemiddeld aantal bestellingen met 8,9% en niet zozeer aan het grotere aantal e-shoppers. De Thuiswinkel Markt Monitor is een initiatief van
Thuiswinkel.org, de belangenbehartiger van webwinkeliers.