Maak einde aan eeuwige uitverkoop

Maak einde aan eeuwige uitverkoop

Dat stellen de initiatiefnemers van de Facebook-pagina Sale Starts 1 juli. Zij vinden dat de uitverkoop weer terug moet naar twee beperkte periodes per jaar. Consumenten wachten nu met het kopen van kleding tot de uitverkoop begint. Kledingwinkels beginnen steeds eerder met de uitverkoop om klanten te verleiden tot de aanschaf van broek of jurk. Ondertussen dalen de prijzen en krimpt de marge. Een nieuw trendrapport van ABN Amro toont aan dat er inderdaad een neerwaartse spiraal is door de prijsconcurrentie. Volgens het rapport wacht 38% van de consumenten met het kopen van nieuwe kleding tot winkeliers hun voorraden in de opruiming doen. Winkeliers beginnen vervolgens steeds eerder met de uitverkoop en verhogen de korting om maar klanten binnen te halen. Het resultaat is een uitverkoop die vrijwel het hele jaar doorgaat en financiële problemen oplevert voor de winkeliers. Volgens het FD is dit echter niet de tijd van regulering. De consument vindt dat de winkelier zelf moet bepalen wanneer hij een uitverkoop houdt. Daar zijn de kledingverkopers het niet mee eens. Jeanine van Eerd van de Van Eerd Fashion Group, een van de mensen achter Sale Starts, zegt in de Telegraaf dat we terug moeten naar 2 uitverkoopperiodes: eentje die begint op 15 juni en eentje die start op 15 december. Resultaat volgens haar: „Er wordt onrust uit de markt genomen en winkeliers kunnen hun marges op peil houden.” Ook voor de consument heeft de regulering voordelen: duidelijkheid en keuze. Want als er niet wordt ingegrepen, volgt er een kaalslag in het winkelaanbod, voorspellen de initiatiefnemers.