Groei online 3 miljard euro tot 2015

Groei online 3 miljard euro tot 2015

De sterke groei – 30% - wordt voorspeld in een groot onderzoek dat betalingsdienst PayPal heeft laten uitvoeren door Ipsos. Online winkelen wordt steeds populairder en is nu de tweede Internetactiviteit, na het checken van e-mail. 68% van de ondervraagden tussen de 18 en 54 jaar heeft in 2012 wel iets op internet gekocht. Het bestellen van voedsel en drank zit in de lift, maar voorlopig zijn het vervoersbewijzen die het meest online worden gekocht. Dat gebeurt steeds vaker ‘mobiel’. De m-commerce, aankopen via mobiel of tablet, groei van 0,5 miljard euro nu naar bijna 1,5 miljard euro in 2015. Het populairst is het tablet, vanwege de schermgrootte. Bijna één derde van de Nederlandse online-shoppers, winkelt wel eens op buitenlandse websites. Dat doen ze vanwege het andere assortiment, of vanwege lagere prijzen. Ipsos heeft ook gekeken naar de redenen voor de overstap naar online winkelen. Men kiest online winkelen omdat het handiger en gemakkelijker is (37%), omdat de prijzen lager zijn (12%), of omdat die aankopen alleen online kunnen worden gedaan, wat bijvoorbeeld bij sommige reizen het geval is (10%). De reisbranche heeft het grootste aandeel op de online markt, maar de groei zie je bij ‘eten en drinken’. Er is nog een kleine groep Nederlandse consumenten die niet online willen winkelen. Hun argumenten: ze willen liever in een echte stenen winkel hun keuze maken (72%), ze willen niet op hun bestelling wachten (38%), ze zijn bang voor extra kosten (15%) of ze vertrouwen het online betalen niet (13%).