Detailhandel lichtpuntjes 2014

Detailhandel: lichtpuntjes 2014

Dat is bijvoorbeeld het geval in de online verkoop. Die zal volgens het bureau van de bank ook in 2014 met 9% groeien. In de detailhandel vanuit stenen winkels zal de omzet van de foodretail stabiliseren en de non-foodretail met 4,0% krimpen. Groei is er volgend jaar voor drogisterijen en supermarkten. De slechtste vooruitzichten zijn voor elektronicazaken (-6,0%), doe-het-zelf-winkels (5,0%) en woonwinkels (5,0%). Voor deze drie branches geldt wel dat de krimp veel minder sterk is dan dit jaar (respectievelijk -9, -9 en -8). De oorzaak van de daling van de besteding in de winkel is eenvoudig: de consument heeft minder te besteden en beperkt bovendien zijn schulden, onder meer door het aflossen van zijn hypotheek, wat zijn bestedingsruimte verder beperkt. Bij dit effect komt de trend waarin de consument op het Internet op zoek gaat naar de laagste prijzen en vaker ook in een webwinkel zijn inkopen doet. De onderzoekers van ABNAMRO zien ondanks de voorspelde krimp lichtpunten voor de detailhandel. De druk zal minder zwaar zijn, grote volumedalingen zoals de afgelopen jaren zullen zich niet voordoen. Dat laatste omdat de afgelopen jaren de volumes al fors zijn gedaald. De omstandigheden voor de detailhandel verbeteren iets, maar echt herstel is afhankelijk van de woningmarkt en de ontwikkeling van het besteedbaar inkomen.