Winkelcentra moeten vernieuwd

Winkelcentra moeten vernieuwd

Dat stelt Bouwfonds Investment Management (Bouwfonds IM) in een nieuw rapport, - Refurbishment – the way forward in European ‘brick and mortar’ – waarvoor 895 winkelcentra in Frankrijk, Duitsland en Nederland zijn geanalyseerd. Het gaat om centra met meer dan 5.000 m2 winkeloppervlakte en gebouwd voor 2005. Volgens Bouwfonds IM gaat jet er om de locaties te vinden die zich waarschijnlijk goed aan kunnen passen een de nieuwe ‘cross-channel’ tijdperk waarin de verkoop in de stenen winkel optimaal gecombineerd wordt met online retailing. Welk winkelcentrum is goed voorbereid op het cross channel tijdperk? Dat wordt bepaald door hoe vernieuwend een winkelgebied is, de gevoeligheid voor e-commerce van de branches actief in het centrum en door hoe goed het centrum consumenten belevenis en/of gemak kan bieden. Op basis van de nieuwe criteria concludeert Bouwfonds IM:
De binnensteden van grote steden bieden vaak een prima ‘experience’ ervaring. Kleinere steden zonder bijzondere kernmerken (zoals een historisch centrum) lopen risico.
De grootste winkelcentra (> 80.000 m2) heerbergen wel veel verschillende branches,  al zijn er wel vaak vooral kledingwinkels. Deze winkelcentra zijn gevoelig voor de concurrentie van de e-commerce maar de variatie zorgt er voor dat er toch steeds nieuwe huurders zijn. Deze centra moeten meer belevenis gaan bieden.
De grote en middelgrote winkelcentra (20.000-80.000 m2) zijn gevoeliger voor concurrentie van online retailing en hebben meer moeite nieuwe ondernemers te vinden, omdat er vaak minder diversiteit is. In de kleine winkelcentra zorgen de grote supermarkten samen met aantrekkelijke speciaalzaken voor genoeg aanloop. De algemene conclusie van het onderzoek is, dat het voor veel winkelcentra hoog tijd voor modernisering is. 

}