Valt er te verdienen aan het wkvoetbal

Valt er te verdienen aan het WK-voetbal?

Dat er meer uitgegeven zal worden, blijkt uit onderzoek over ondernemers en WK van GfK, van ING Economisch Bureau en van horecaplatform Foodbrigade naar wk-voetbal-in-de-kroeg.
 

Foodretail

Het onderzoeksbureau GfK voorspelt dat de supermarkten 50 miljoen extra zullen omzetten dankzij het WK-voetbal dat op 12 juni van start gaat in Brazilië. Ook andere foodwinkels kunnen profiteren van de extra vraag naar onder meer bier, kant-en-klaarmaaltijden, BBQ-artikelen, snacks. Goede kansen dus ook voor slijters, slagers en cateraars. De voorwaarde voor een flinke extra omzet is wel dat Nederland ver komt. Tot nu viel de echte omzet steeds (veel) lager uit dan de voorspelling van GfK. Er was één uitzondering. In 2010 voorspelde GfK 50 miljoen euro extra omzet en dat werd 72 miljoen euro extra. Maar toen haalde het Nederlandse elftal dan ook de finale.
 

Oranje-artikelen

Ook met Oranje-artikelen valt geld te verdienen. Volgens ING Economisch Bureau zijn de Nederlandse consumenten van plan voor 70 miljoen euro aan Oranje-artikelen te kopen. Vier jaar geleden ging er 60 miljoen euro naar Oranje-producten.
 

Horeca

Het horecaplatform Foodbrigade liet onderzoeken wat Nederlanders van plan zijn te doen tijdens de wedstrijden van het WK Voetbal. 600.000 Nederlanders zijn volgens dat onderzoek, uitgevoerd door Multiscope, meer dan anders van plan in een restaurant te gaan eten, als ze daar de WK-sfeer kunnen beleven. 570.000 Nederlanders zeggen dat ze de wedstrijden in een café gaan bekijken. 1,3 miljoen Nederlanders weet het nog niet en neemt maakt pas een keuze als het zo ver is.
 

Restaurants

Cafés en restaurants kunnen dus profiteren van het WK-voetbal, door te zorgen dat er een gezellige WK-sfeer is. Restaurants kunnen ook profiteren, door juist te zorgen dat niets in hun zaak doet denken aan het WK-voetbal. 7 miljoen Nederlanders overwegen namelijk juist om een restaurant te bezoeken tijdens het WK-voetbal om het voetbalfeest te ontlopen.