Retourpinnen heel handig voor winkelier eacuten klant

Retourpinnen: heel handig voor winkelier én klant

Dat meldt Detailhandel Nederland. Retourpinnen kan voorlopig alleen bij de winkeliers die de dienst Rabobank Retourpinnen hebben. Een van de eerste winkelondernemingen met retourpinnen is modeformule Score. In de tachtig winkels van Score kunnen klanten de omgekeerde pintransactie uitvoeren. Dat kan met de betaalpassen van alle Nederlandse banken. Dankzij het retourpinnen hoeven klanten niet langer hun terugbetaalde aankoopbedrag cash mee te nemen de winkel uit. Dat is veiliger van de winkelende consument, maar ook voor de winkelier, die minder cash in huis hoeft te hebben om klanten geld uit te keren. Met retourpinnen kun je ook bijvoorbeeld de borg die je betaald hebt, weer op je eigen rekening storten.
Het retourpinnen is een dienst die op verzoek van de detailhandel is ontwikkeld. Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland: “Door Retourpinnen wordt het gebruik van de betaalpas nog gemakkelijker voor de klant.”
 
Hoe werkt het retourpinnen precies?
Een klant die een betaalde artikel terugbrengt naar de winkel, steekt zijn pas in de betaalautomaat. De winkelier geeft vervolgens opdracht het aankoopbedrag te retourneren. Na een geslaagde opdracht ontvangt de klant een ondertekende retourpinbon als bewijs. De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op rekening van de klant. Voorwaarde is dat ook de aankoop is gedaan met de pas die gebruikt wordt voor het retourpinnen. Bij aankopen met een andere pas is retourpinnen niet mogelijk, zoals ook andere vormen van betaling zoals met met iDEAL en Chipknip niet in aanmerking komen voor Retourpinnen. Ondernemers hebben geen nieuwe betaalterminal nodig, zij kunnen Retourpinnen aanvragen bij hun bank.

Score Group
Olaf Zwijnenburg, commercieel directeur van Score Group, stelt: “Retourpinnen past uitstekend in de klantgerichte service die we vanuit Score bieden. Door de mogelijkheid die wij hebben om retourpinnen te kunnen aanbieden, is er minder contant geld in onze winkels aanwezig en bieden we onze klanten toch een optimale keuze.”