Nederland achter in mobiel shoppen

Nederland achter in mobiel shoppen

Dat blijkt uit een onderzoek van PwC (internationale accountantsonderneming) onder 15.000 online consumenten, onder wie consumenten uit Nederland. Het aandeel mobiele winkelaankopen was een jaar geleden nog 30%, 10%puntlager. Uit het onderzoek blijk dat Chinezen juist heel veel via hun tablet of smartphone kopen. Ook de intensiteit van het online shoppen werd onderzocht. De online consument in Nederland koopt 61% minimaal maandelijks iets online. In het Verenigd Koningrijk is het 79% en in Duitsland 75%. Belangrijkste argument voor online shoppen, is de verwachting dat men een betere prijs krijgt: 55% van de internetshoppers in de wereld noemt dat punt. Marc Diepstraten, partner bij PwC, vindt de Nederlandse terughoudendheid qua online-aankopen opvallend, vanwege de grote breedbandpenetratie. ‘Ondanks de ruime beschikbaarheid van breedband koopt de Nederlandse consument minder met een tablet dan bijvoorbeeld een Brit en een Duitser.’ Dat kan komen doordat het aantal creditcardhouders in Nederland relatief klein is. Ook zijn er veel winkels in Nederland. De afstand tot de dichtstbijzijnde winkel is klein.
 
Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten minder retailers bezoeken. Retailers moeten meer moeite doen om op het lijstje van favorieten van de consument terecht te komen. Dat zou bijvoorbeeld kunnend door klanten op maat te benaderen en precies de juiste aanbiedingen te doen. Juist online verkoop geeft retailers de kans gegevens te verzamelen en te analyseren.