Mode daling omzet groei online

Mode: daling omzet, groei online

Al eerder kwam GfK met de zwakke omzetcijfers van de Nederlandse non-food retail in het laatste kwartaal van vorig jaar en heel 2013: GfK Retailreports. Ook voor Fashion verschijnt er elk kwartaal een verslag. De omzet van de bedrijven die aan de Fashionscan van GfK en Inretail deelnemen, zetten in heel 2013 3,7% minder om. Aan schoenen gaf de consument 5% minder uit vorig jaar, aan bovenmode 6% en aan bodyfashion 4% minder. Het laatste kwartaal was voor de modebranche mede zwak door de zachte maand oktober, die de nieuwe wintermode minder aantrekkelijk maakte voor veel consumenten.
Niet in alle kanalen echter, zo blijkt nu, daalden de omzetten even sterk. Vooral de modespeciaalzaken zagen hun omzet teruglopen.De verkopen via het Internet groeiden vorig jaar. De Nederlandse consument gaf volgens GfK-cijfers 17% meer uit aan schoenen, 18% meer uit aan bovenkleding en 15% meer aan bodyfashion. Het online-aandeel in de markt van de drie categorieën groeit dan ook voortdurend. GfK heeft vastgesteld dat tegenwoordig 13% van de omzet aan schoenen via het Internet wordt behaald. In aandeel van de online-verkopen in de omzet aan bovenmode is 12% en 14% van de bodyfashion-omzet wordt bereikt via online-verkopen.

}