Meer huishoudens doen aan sinterklaas omzet 46

Meer huishoudens doen aan Sinterklaas: omzet +4,6%

Dat blijkt uit het onderzoek van Q&A Research & Consultancy naar de plannen rond Sinterklaas van Nederlandse consumenten. De onderzoekers houden nog wel een slag om de arm. Zij baseren hun voorspelling van een 4,6% hogere Sinterklaasomzet voor de detailhandel op de gegroeide populariteit van het feest. Vorig jaar daalde die juist. Voor het eerst was minder dan 50% van de Nederlandse huishoudens van plan het feest van de Sint te vieren. Dit jaar is dat weer een (kleine) meerderheid. Overigens blijkt vaak dat mensen die aangeven nog niet te weten of ze Sinterklaas gaan vieren, dat alsnog te gaan doen. Is dat dit jaar weer het geval, dan zal 63% van de huishoudens Sinterklaas vieren. Q&A zag ook dat de verbeterde verwachtingen over de economie de Sint een handje helpen. In het onderzoek noemen minder mensen geld de reden om Sinterklaas niet te vieren. Gemiddeld zullen huishouden net als in 2012 iets meer dan 100 uitgeven voor de Sint. Meer gezinnen zullen Sinterklaas vieren, zodat de bestedingen 4,6% hoger kunnen uitpakken. Het aantal mensen dat cadeautjes online koopt stijgt niet, wel hun bestedingen. Van de cadeaus is inmiddels 25% al ingeslagen. Zo’n 67% van de cadeaus wordt vanaf 18 november gekocht, daarvan 45%punt in de week voor pakjesavond. Het onderzoek van Q&A wordt niet bevestigd door een onderzoek van het televisieprogramma Een Vandaag. Volgens dat onderzoek geeft 31% van de mensen die Sinterklaasfeest minder uit, 56% geeft ongeveer evenveel uit en 5% is van plan meer te besteden.

}