Kampioenschap pinnen

Kampioenschap Pinnen

Maar wat gebeurt er als de klant niet kan pinnen door een storing zoals in september gebeurde, en afgelopen zaterdag 22 oktober nog eens dunnetjes overgedaan werd. Dan kun je duizend keer kampioen zijn, maar sta je wel met je mond vol tanden en, nog erger, je loopt omzet mis. Kun je dit voorkomen? Zijn er alternatieven?

Als het pinnen mislukt, ga je natuurlijk eerst aan de klanten vragen of ze ook in staat zijn om contant te betalen. Maar in deze tijd van elektronisch betalen hebben weinig mensen veel cash op zak. Dus de klant verlaat de winkel zonder het product, met als gevolg dat je klant ontvreden is en jijzelf net omzet misgelopen bent.

Storing, en dan?
Wat veel winkeliers niet weten, is dat de bank waarmee je een overeenkomst hebt gesloten voor het pinnen, verplicht is om een alternatieve betaalmethode te verstrekken aan de winkelier. Als er een storing is, kan de winkelier de klant vragen een eenmalige machtiging te ondertekenen. Dit kan voor bedragen tussen de 5 en de 350 euro. Anders helpt het een mobiele betaalterminal achter de hand te hebben, maar dan moet je ook al snel gaan denken aan een reserve datalijn, al bij al een zeer prijzige oplossing die voor weinig winkeliers weggelegd is.

Volgens Currence, de betaalorganisatie die de pin-betalingen onder haar hoede heeft, zijn er op dit moment gesprekken gaande om offline betalen mogelijk te maken. Hoe dit precies gaat werken en wanneer, is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat de detailhandel genoeg heeft van de storingen.

Storing of niet, het was winkelcentrum ‘de Helftheuvelpassage’ in Den Bosch die de titel ‘Pin-kampioen’ heeft gewonnen.