Is het nu de tijd om een winkel te beginnen

Is het nu de tijd om een winkel te beginnen?

Scherpe kantjes

Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor 2014 die de onderzoekers van de ABN Amro halen uit de cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Volgens het Economisch Bureau Nederland van de bank is de recessie al even voorbij en verliest de crisis zijn scherpe kantjes. Consumenten kopen weer meer.

Waar is dat aan te danken?

Er worden weer meer huizen verkocht, het aantal ontslagaanvragen daalt en dat heeft geholpen om het consumentenvertrouwen flink te verbeteren.
Wat betekent dat voor de winkeliers?
Voor 2014 verwacht de bank een omzetgroei van 1,0% in de non-foodretail. Dat is een enorme verbetering vergeleken met de ontwikkeling van de omzet vorig jaar. Toen daalden de verkopen in de non-foodretail namelijk met 5,7%.
Welke branches groeien?
Bijna alle winkels gaan weer meer verkopen. Uitzonderingen zijn de schoenwinkels en de woonwinkels. Maar ook die, komend uit een diep dal, zullen volgend jaar meer gaan omzetten.
  2013 2014 2015
Doe-het-zelf winkels -9,3% 2% 1%
Drogisterij -1,9% 1% 1%
Elektronica -7,5% 2% 2,5%
Kledingwinkels -4% 1,5% 2%
Online 9% 9% 8%
Schoenwinkels -10% -1% 0,5%
Supermarkten -1,1% 0,5% 1,5%
Woonwinkels -6,6% -0,5% 1,5%
Bron: ABN Amro Economisch Bureau
 

Nu een winkel beginnen of overnemen?

Er zijn meer lichten op groen, maar niet alle! Duidelijk groen: het aantal faillissementen daalt scherp, ook in de horeca. Dan is er de Europese verlaging van de rente. Teken dat de centrale banken zien dat de economie gestimuleerd moet worden. Zo goed staat de economie er dus niet voor. Maar voor de winkelier is de verlaging van de rente op zich geen slecht nieuws. Het doel is versterken van onder meer de bestedingen. Als sparen geen zin heeft, geef je eerder geld uit aan spullen.