Hoe ontkom je aan uitverkopen

Hoe ontkom je aan uitverkopen?

Uitverkoop doorgeschoten

Een van de grote nadelen van de uitverkoop is, dat de consument niet meer ziet wat de waarde is van artikelen en diensten. Jan Meerman, voorzitter van branchevereniging INretail, zei tegen de Telegraaf: 'Het is tegenwoordig zo dat de consument denkt dat er altijd sprake moet zijn van korting.' Hij vindt de uitverkoop helemaal doorgeschoten. Vroeger waren er uitverkopen per seizoen. Nu begint, aldus Meerman, de zomeruitverkoop al in april en gaan de bikini's dan al voor de helft van de prijs de deur uit.

Nieuwe Uitverkoopwet

Een aantal winkeliers van kinderkleding stelt voor om de oude Uitverkoopwet weer in te voeren. Een van de initiatiefnemers is Edward de Jong Urbach van de Azzurro Fashion Group uit Amsterdam. Op de site van brancheorganisatie INretail zegt hij: “Nederland is het Wilde Westen van Europa.” Dat is zo sinds 1984, toen de Uitverkopen Wet werd afgeschaft. In onder meer België, Italië en Frankrijk wordt de uitverkoop nog steeds bij wet geregeld. Urbach ziet de uitverkopen elkaar steeds sneller opvolgen. Op het moment dat de winkeliers e wintercollectie ontvangen, moeten ze snel omzet binnenhalen om de facturen te betalen. Dat betekent dat al snel naar het middel van een uitverkoop van de herfstcollectie wordt gegrepen. Hij stelt dat “veel kleinere winkeliers krap bij kas zitten.”
 
Het is echter niet eenvoudig een nieuwe wettelijke regeling in te voeren voor het houden van een uitverkoop, zoals die er vroeger was: twee maal per jaar en daarbuiten met een vergunning. De Europese wetgeving staat dat niet toe: prijsafspraken zijn verboden. Dat maakt het ook moeilijker voor winkeliers in een stad, winkelgebied of straat gezamenlijk af te spreken te maken om geen uitverkoop te houden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht en heeft vooral oog voor de belangen van de consument.
 

Overproductie

Toch moet het mogelijk zijn om te voorkomen dat winkeliers elkaar kapot concurreren op prijs. Dat vindt ook Meerman van INretail. Zijn visie: “De overproductie moet uit de markt. Daar ligt een groot deel van de oplossing”. Daar zou betere samenwerking in de keten en ketendigitalisering bij moeten helpen. Modewinkeliers moeten ook op zoek naar kansen om de klant te verleiden en binden met iets anders dan een lage prijs. Wat die kansen zijn, verschilt per winkel en winkelier. Op zijn minst moet je als winkelier goed rekeningen houden met de effecten van online zoeken en kopen. Daarnaast zijn de basisvoorwaarden voor elke onderneming geldig: onderscheid je van de concurrenten met je aanbod en je service, bied je klant beleving.