Fastservice groeit gezond

Fastservice groeit gezond

Groei: 5,7%

In Nederland nam het aantal bedrijven in de fastservicesector de afgelopen vijf jaar met 572 bedrijven toe: +5,7%. Groei was er vooral onder ijssalons en lunchrooms en daarnaast deden ook de pannenkoekenrestaurants en shoarmazaken het goed. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.

Recessie goed voor groei

Het klinkt vreemd, maar toch is het zo: de ‘kleinschalige spijsverstrekkers’, de fastservicezaken, doen het goed dankzij de recessie. Sinds vijf jaar gaat de groei van het aantal bedrijven sneller. Dat is te danken aan de relatief lage prijzen voor de gerechten. Consumenten zijn zuiniger geworden en kiezen voor een gelegenheid die past bij hun voorzichtige bestedingsplannen. Volgens Van Spronsen “heeft de recessie een positieve invloed gehad.” Er komen meer mensen over de vloer bij de fastservicezaken en de verwachting is dat de groei zal doorzetten. Goed nieuws dus voor de mensen met een fastservicebedrijf, om met plannen om er een over te nemen.

Waar is de meeste groei?

De sterkste groei van het aantal bedrijven is in de grote steden. In de steden met meer dan 100.000 inwoners was de groei 6,7%, in de G4 (de vier grote steden) was de groei nog groter: 8,4% . Dat blijkt uit de cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering.

Welke soort zaken groeit het hardst? De top vier

  1. Het aantal ijssalons groeide de afgelopen vijf jaar fors met 30,4%. Topgroei in de G4, daar nam het aantal ijssalons toenam van 54 naar 84, een groei van 56%. In Amsterdam was de groei het grootst: 82%. In Zoetermeer lijken de kansen voor een ijssalon klein: -50% .
  2. Shoarmazaken, lunchrooms en pannenkoeken. Ook hier meeste groei in de grote steden. In Zwolle was vijf jaar geleden duidelijk een tekort. Het aantal shoarmazaken is in die tijd met 75% gegroeid. Ook aan lunchrooms hadden de Zwollenaren duidelijk behoefte: +57,1%.

Welke soorten fastservicezaken moeten uit een dip gehaald worden?

Er zijn iets minder cafetaria’s en fastfoodrestaurants dan vijf jaar geleden. Maar voor een goed vernieuwend idee/concept is altijd plaats.