Detailhandel compensatie bij storing pinbetalingen

Detailhandel: compensatie bij storing pinbetalingen

Hoe groot de schade is in fysieke winkels en webwinkels als klanten niet kunnen betalen is onbekend, maar zeker is dat deze de afgelopen tijd aanzienlijk was. Begin maart waren er in Nederland vier keer zo veel storingen in PIN-, iDEAL- en internetbetalingen dan gewoonlijk. De banken en andere dienstverleners zagen er geen aanleiding in winkeliers te compenseren. In België gaat dat anders.
Daar was voor Kerst een grote storing in het betalingssysteem, zodat winkelende consumenten gedurende twee niet konden pinnen. Worldline, die de storing veroorzaakte, komt de winkeliers die hinder ondervonden, tegemoet. Zo kunnen de kleine winkeliers een jaar lang het TINA gebruiken, een pin back-upsysteem. Dankzij dat systeem kun je ook bij een storing blijven pinnen in de winkel. Ook hoeven de winkeliers de komende twee maal de transactiekosten op de zaterdag voor kerst niet te betalen. Verder neemt Wordline maatregelen om herhaling van een dergelijke storing uit te sluiten.
Ook in Nederland
Detailhandel Nederland vindt dat men in Nederland een voorbeeld zou moeten nemen aan de Belgische dienstverlener. Nederlandse winkeliers hebben fors overlast gehad van storingen in het betalingsverkeer en zijn niet gecompenseerd. De organisatie vraagt drie dingen:
1. Er zou ook in ons land een back-upsysteem voor pinbetalingen moeten worden ingevoerd. 2. De systemen zouden minder storingsgevoelig gemaakt moeten worden.
3. De veroorzaker zou iets moeten doen om winkeliers die schade ondervinden, zijn klanten, tegemoet te komen.

}