Derde van winkels in groeisector

Derde van winkels in groeisector

Dat is de visie van internationaal retailadviseur Hans Eysink Smeets. Hij verzamelde de data over de detailhandel in Nederland van de afgelopen tien jaar en publiceerde een overzicht in zijn studie NoCompromise Index 2013. Op basis van de winkelaantallen stelt hij vast dat er inderdaad sterke bewegingen zijn in de detailhandel, naar beneden én naar boven. Hij heeft de handel ingedeeld in 176 sectoren en van elke sector de groei/krimp van het aantal winkels bekeken. Eysink Smeets op zijn site: “Het èchte verhaal gaat namelijk over de enorme uitschieters per sector.” De studie is gratis te downloaden op zijn site.
37 van die 176 sectoren doen het heel slecht. Voorbeelden: videotheken, de handel in bouwmaterialen en woonwinkels. 62 sectoren zijn de afgelopen 10 jaar met meer dan 10% gegroeid en 46% met meer dan 30%. Voorbeelden zijn winkels die inktcartidges verkopen, koffie- en theewinkels, autopoetsers, audiciens, handelaars in natuursteen en verkopers van boten. De oorzaak van veel van de grote schommelingen is de crisis. Dat er minder huizen verkocht worden, raakt veel sectoren. Maar volgens Eysink Smeets spelen mode en trends ook een belangrijke rol. De snel gegroeide populariteit van de tatoeage leidde tot een groot aantal nieuwe tattooshops. Dat bont uit de mode is, leidde tot de sluiting van veel bontwinkels. Het verhaal is voor bijna elke sector anders. “als je hele sector 30% of meer winkels verliest, dan is het onvermijdelijk dat je met een wit vel papier je toekomst helemaal opnieuw moet bedenken.” Maar ook als je in een sector zit waar in rap tempo nieuwe winkels bijkomen, is het zaak in de gaten te houden of jouw winkel kan aansluiten bij die groei.