Consument vaker bereid aankopen te financieren

Consument vaker bereid aankopen te financieren

Dat meldt de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) op grond van zijn eerste VFN Financieringsbarometer, in maart opgesteld door onderzoeksbureau GfK. De koopbereidheid van consumenten blijft laag. Consumenten verwachten minder grote aankopen te doen (-9%) dan in de afgelopen twaalf maanden. Het CBS vond in zijn nieuwste conjunctuuronderzoek wel een lichtpuntje. Het antwoord van consumenten op de vraag of het een gunstige tijd is voor grote aankopen, schuift nipt van het rode naar het gele kwadrant. Deze indicator gaat van een neergaande naar een opgaande fase, maar presteert nog wel onder zijn langjarig gemiddelde, aldus het CBS. De bereidheid om die grote aankopen te financieren is sterk gegroeid, namelijk met 31%. Secretaris van de VFN Bert Reitsma voorziet dat er een einde komt aan de forse daling van de verstrekking van consumptief krediet.
De Nederlandse consument verwacht meer uit te geven aan de verbetering van zijn woning en aan grote huishoudelijke apparaten. Minder geld gaat er, voorspelt de consument, naar voertuigen en elektronica. De financieringsbereidheid, blijkt uit de VFN Financieringsbarometer, is gestegen voor de categorieën voertuigen, consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. De VFN stelt dat het financieren van aankopen door de consument een extra impuls geeft aan de economie. De VFN wil vier keer per jaar een Financieringsbarometer publiceren. De barometer geeft een goed zicht, aldus de vereniging, op de ontwikkeling van consumptieve bestedingen en financieringen.