Betaald parkeren kost geen klanten

Betaald parkeren kost geen klanten

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door de Erasmus Universiteit Rotterdam. Volgens de onderzoekers heeft het aantal parkeerplaatsen of kosten van het parkeren nauwelijks invloed op de omzet van winkeliers. In het onderzoek werd het verband bepaald tussen het winkelgedrag van 70.000 mensen en informatie over parkeren in de gebieden waar zij winkelden. Er bleek geen verband tussen bestedingen en parkeerruimte en/of –prijs.
Wat is wel belangrijk voor het winkelen?
60% van de winkelende consumenten noemen de nabijheid van een winkelgebied de belangrijkste reden om het te kiezen." Ook een belangrijke reden om een winkelgebied te kiezen is een uitgebreid winkelaanbod (38%). Dat hangt nauw samen met het derde argument voor een keuze: de compleetheid van het aanbod aan artikelen. Kunnen parkeren (18%) en bereikbaarheid met de auto (16%) staan overigens wel in de top vijf. Uit het onderzoek blijkt dat de consument die te voet een winkelcentrum bezoekt, daar het meeste uitgeeft.
Aandacht
De onderzoekers raden winkeliers aan zich niet druk te maken om parkeergeld of het aantal parkeerplaatsen. Die factoren hebben maar een beperkt effect op de bestedingen. Het is veel belangrijker om te zorgen dat er in een winkelgebied een goed aanbod is en veel variatie.
Het onderzoek naar parkeren en winkelen is uitgevoerd door Gulliano Mingardo, senior onderzoeker en docent verbonden aan RHV BV (Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie.