Autoverkoop in nederland weer in de plus

Autoverkoop in Nederland weer in de plus

Het aantal verkochte nieuwe auto’s van januari tot en met juli kwam daarmee op 308.600. Dit maakten de brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging afgelopen maand bekend. De autoverkoop bereikte in 2009 een historisch dieptepunt toen voor het eerst sinds 1993 het aantal verkochte auto’s onder de 400.000 uitkwam.

De prijzen voor nieuwe personenauto’s gingen in 2010 flink omlaag. In Nederland daalden de nominale prijzen van auto's (het bedrag dat de consument effectief moet betalen na kortingen en belastingen) vorig jaar 1,7% ten opzichte van het jaar daarvoor. Gecorrigeerd met inflatie kwam de daling zelfs uit op 3,7%. Dit blijkt uit cijfers van de Europese Commissie, gepubliceerd eind juli.

In 2011 was het Duitse Volkswagen het best verkochte merk op de Nederlandse markt, gevolgd door Peugeot, Renault, Ford en Opel. Het meest verkochte model was de Volkswagen Polo. De Duitse automobielindustrie doet sowieso goede zaken de afgelopen jaren. Het marktaandeel van Duitse automakers in Europa ligt nu rond de 50 %, zo meldde voorzitter Matthias Wissman van de branchevereniging onlangs.

Het Nederlandse autoconcern Swedish Automobile (voorheen Spyker Cars) zit nog steeds in de problemen. Na de aankoop van het noodlijdende Zweedse bedrijf Saab in 2010 blijven zowel de productie als de verkoop ver achter op schema. Toch werden dit jaar al 540 auto’s verkocht. Aanhoudende onzekerheid over de positie van het bedrijf deed de verkoop in juni echter flink afnemen.
 

}