Allergeneninformatie door horeca over jaar verplicht

Allergeneninformatie door horeca over jaar verplicht

De nieuwe extra verplichting heeft de horeca en de catering te danken aan de EU. Het Europese Parlement stelde in 2011 de Europese verordening met betrekking tot  verstrekking van voedselinformatie aan consumenten vast. Op het etiket van levensmiddelen moet informatie staan over ingrediënten, hoeveelheden, houdbaarheid, bewaarvoorschriften, herkomst en voedingswaarde. Voor niet-voorverpakte producten is de vermelding van deze informatie niet verplicht, onder meer dankzij een lobby van organisaties als Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Maar ook bij niet verpakte producten moet wel informatie over allergenen beschikbaar worden gemaakt. Allergenen zijn eiwitten die een allergische reactie kunnen opwekken. Bekende bronnen van allergenen zijn granen, ei, vis, pinda, noten, soja, melk en schaal - en weekdieren. Het gaat om 14 voedingsallergenen. Aanvankelijk wat het plan de informatie over die allergenen schriftelijk te presenteren, bijvoorbeeld via de menukaart. Van die verplichting ziet de overheid af, al de gast maar duidelijk wordt gemaakt dat hij of zij om allergeneninformatie kan vragen. Wat betekent de nieuwe verplichting voor de mensen die in de restaurant- of cateringkeuken werken. Op welke manier moeten zij bijhouden welke producten met allergenen zij gebruiken? Moeten zij zorgen voor een veilig alternatief voor mensen met een allergie? Dat ligt nog niet vast. Nadere gesprekken van de KHN met VWS en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zijn nodig voor een antwoord op deze vragen. Horeca en catering hebben nog bijna een jaar om zocht voor te bereiden op de nieuwe taak. Dat zullen ze ook hard nodig hebben volgens de experts. Adviesbureau Allergenen Consultancy stelt in Misset Horeca dat de horeca nog niet klaar is voor de verplichte allergenendeclaratie.