9 meer online verkocht

9% meer online verkocht

De groei van de online handel blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webhandelaars in Nederland. Het lijkt er op dat de online retail zich onttrekt aan de recessie. Het consumentenvertrouwen is laag, het aantal online aankopen stijgt echter. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, stelde bij de presentatie van de cijfers dat er in het online kanaal nog voldoende kansen liggen voor de ondernemers in de retailbranche. In 2012 hebben online kopers gemiddeld ruim 8 bestellingen per persoon gedaan, 8% meer dan een jaar geleden. Het totaal aantal online bestellingen steeg met 13% naar 88 miljoen orders in 2012: ruim 240.000 bestellingen per dag. De besteding per order daalde met 4% tot € 111. De groei van de online bestedingen, is te danken aan de verkoop van producten. Die groeit harder dan de online verkoop van diensten, zoals reizen en verzekeringen.
De sterkste groei was er in enkele voor online relatief nieuwe categorieën: speelgoed (+28%, € 83 miljoen), muziek/downloads (+27%, € 103 miljoen) en huis&tuin (+23% naar € 158 miljoen). De groei is te danken aan scherpe prijzen en meer vertrouwen in het kopen via internet, aldus Thuiswinkelorg, dat voor 2013 een groei van 8% van de online markt verwacht.