veel webwinkels hebben logistiek niet op orde

 Veel webwinkels hebben logistiek niet op orde

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Panteia. De onderzoekers stellen dat er geregeld jonge webwinkels failliet gaan, door onvoldoende focus op de logistiek. Ze verliezen hun grip op het logistieke proces of hun business concept past niet bij de logistieke mogelijkheden. Panteia deed het onderzoek binnen het programma MKB en Ondernemerschap, in samenwerking met ING en Transport en Logistiek Nederland.
Aan de groeikansen van de online-winkels ligt het niet. De omzet van e-commerce steeg in 2012 met 9% tot €9,8 miljard. Het aantal ondernemers dat via internet verkoopt, stijgt nog steeds. Webwinkels hebben echter, ondanks die groei hun e-fulfilment, de logistieke afhandeling van e-commerce bestellingen, vaak niet goed voor elkaar. Wat daar mee speelt is dat het voor logistiek dienstverleners lastig blijkt om goed in te spelen op de wensen van webshops. Volgens Panteia vinden vraag en aanbod elkaar nog niet, als het gaat om e-fulfilment. De webwinkelier verdiept zich niet voldoende in de logistiek en weet niet wat de mogelijkheden zijn. E-fulfillmentbedrijven presenteren zich niet als sterke partners en beseffen niet dat e-fulfilment op veel punten verschilt van traditionele fulfillment. De kwaliteit van offertes wisselt sterk en de verschillen in tarieven zijn groot. Vandaar: “Er is winst te halen als beide partijen zich in elkaar verdiepen en bereid zijn concessies aan elkaar te doen.” Het onderzoek is gratis te downloaden.
De e-fulfillment zag de problemen al eerder. Er is een groeiend aantal opleidingen in e-fulfillment. Ook is het zo dat een groeiend aantal bedrijven dat actief is in de e-commerce zijn e-fulfillment uitbesteed. Dat aandeel is overigens nog klein: 2,5% volgens een recent artikel in Emerce