Chocolade en snoepwinkel ga met de tijd mee

Markt
De Nederlandse consumenten geven per jaar bijna 1,6 miljard euro uit aan chocolade- en snoep, of beter gezegd: aan chocolade en suikerwerk.

Naar suikerwerk ging in 2013 819 miljoen euro, naar chocolade 758 miljoen euro. De omzet van chocolade en snoep krimpt sinds kort licht, vorig jaar met 0,4 en 0,2%. In 2012 was er nog sprake van een lichte groei, vooral van de chocoladeconsumptie.
 
De meeste snoep en chocolade wordt gekocht in de supermarkt. De supermarktbranche heeft een aandeel van 71%. De speciaalzaken hebben een aandeel van 7% in de markt. Het aandeel van de supermarkten groeide de afgelopen jaren, net als het aandeel van de drogisterijen, dat gestegen is tot zo'n 5%. Het gevecht om aandeel in de markt van snoep en chocolade wordt mede veroorzaakt door de aantrekkelijke marges op de artikelen. De marges staan weliswaar onder druk, maar de categorie is binnen het supermarktassortiment een van de meest winstgevende.
 
De snoep en chocolateriezaken zien hun omzet dalen, onder druk van de concurrentie. De inkoopwaarde steeg de afgelopen tien jaar, tot meer dan 62%. De ondernemers bespaarden op salarissen (-2%punt) en waren ook minder kwijt aan huur (-4%punt). Het aandeel van de overige kosten in de exploitatie steeg - van 7 tot 10% - het bedrijfsresultaat daalde van 8 naar 7%.
 

Groei

Het aantal chocolateriezaken groeit. Er zijn er inmiddels 300 (2005: 220). Het aantal snoepwinkels daalt. Het zijn er nu nog 320 (2005: 360).
 

Zelfstandige winkeliers

De meeste winkels zijn zaken die worden gedreven door een familie, bedrijven zonder personeel in dienst. Grote ketens, als Jamin en Leonidas, hebben een marktaandeel van 3%. 33% van de winkeliers is aangesloten bij een samenwerkingsverband. Andere formules zijn: Candy Shop, Drop Inn, Rousseau (Barry Callebaut) en Visser Chocolade.    
 

Chocolatier

 
Een chocolatier is een ambachtelijke chocoladewinkel, waar ook bonbons, soms handgemaakt, worden verkocht. De chocolatier is verwant aan de banketbakker en de meeste chocolatiers hebben een opleiding tot banketbakker of kok gevolgd. Een deel van de consumenten is bereid meer te betalen voor premium chocoladeproducten.
 

Vergunningen

 
Wie een snoepwinkel begint, of overneemt, of een chocoladezaak, krijgt te maken met alle regels en eisen waar elke winkelier aan moet voldoen. De vestigingsvergunning hoort daar niet meer bij. Wel heb je een omgevingsvergunning nodig, als je besluit iets aan te passen aan je bedrijfspand, ook als het bijvoorbeeld gaat om een lichtreclame. Ook voor een kraam buiten, of een uitstalling heb je een vergunning nodigt. Voor de openbare ruimte die je gebruikt, bijvoorbeeld met een reclamebord, betaal je precariobelasting. Je moet je verder houden aan de regels voor de openingstijden. De gemeente stelt vast op welke dagen en uren de winkels in de gemeente open mogen zijn. De gemeente stelt ook de uren vast waarbinnen geladen en gelost mag worden.
 

Levensmiddelen

Als je voedingsmiddelen, drank of tabak fabriceert, bereidt of verkoopt, moet je je houden aan regels op het gebied van hygiëne, veiligheid en etikettering.
 
De etiketten van de voorverpakte levensmiddelen die je verkoopt moeten voldoen aan het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen. Verplichte aanduidingen en vermeldingen op voorverpakte levensmiddelen zijn:
 
  • de naam van het product;
  • de netto hoeveelheid;
  • de minimale houdbaarheidsdatum of uiterste consumptiedatum;
  • gegevens over producent, verpakker of verkoper.
 
Snoep en chocolade zijn levensmiddelen. Je bent als ondernemer wettelijk verplicht om aan de eisen van HACCP te voldoen. Dat kun je doen aan de hand van een goedgekeurde hygiënecode. Er is geen hygiënecode speciaal voor de verkoop van zoetwaren en chocolade. Het Centraal Bureau voor de levensmiddelenhandel heeft er een opgesteld voor de levensmiddelenhandel: Hygiënecode CBL. De code is op te vragen en kost 12,50 euro voor leden en 95 euro voor niet-leden.
 

Opleiding

Er is geen specifieke opleiding vereist voor het verkopen van zoetwaren en chocolade. Het is natuurlijk wel een goede zaak om het een en ander af te weten van de detailhandel en daarvoor zijn meerdere opleidingen in het hele land, ook via onderwijs op afstand.
 

Vaardigheden

Over welke eigenschappen moet een ondernemer beschikken om van een winkel in zoetwaren of chocolade een succes te maken? Je moet commercieel zij aangelegd. Je moet goed met mensen om kunnen gaan en ze overtuigen. Je moet goed in kunnen kopen: artikelen waar vraag naar zal zijn en dat tegen de juiste prijzen. De samenstelling van je assortiment zul je voor een belangrijk deel met je groothandel doen. Toch is het belangrijk om ook zelf veel te weten van de artikelen die verkoopt.
 
Verder moet je de administratie kunnen voeren en thuis zijn in marketing. Je moet je klanten goed kennen en in staat zijn leuke acties op te zetten en met interessante leuke nieuwe producten te komen. Snoep en ook chocolade zijn impulsproducten. Je moet zorgen dat je de aandacht van je klanten vangt en je moet in spelen op de actualiteit en de kalender: Valentijnsdag, Pasen, Halloween, Kerst. Dat zijn de perioden waar in je een groot deel van je jaaromzet binnen moet halen. Meer algemeen: voortdurende vernieuwing is in deze categorie noodzakelijk om de loop er in te houden.
 
Ook het personeelsbeleid hoort bij de taken van de winkelier. In de branche van de snoep- en chocoladewinkels is dat aspect maar voor een beperkt deel van de winkeliers belangrijk. In 51% van de bedrijven in de branche is een persoon werkzaam. In 47% 2 tot 10 en in 2% tien of meer. De voorwaarden voor de werknemers worden bepaald door de CAO (Levensmiddelenhandel).
 

Waar moet je winkel komen

Snoep- en chocoladewinkels hebben een beperkt vloeroppervlak nodig. De winkels zijn gemiddeld 49 vierkante meter. Bijna alle snoep- en chocolateriezaken vind je in winkelcentra. 73% ligt in hoofdwinkelcentra, 20% staat in de kleinere, ondersteunende winkelcentra.
 

Financiering

De grootste post in de bedrijven die snoep of chocolade verkopen, is de winkelvoorraad. Hoe hoog de investering in die voorraad moet zijn, hangt sterk af van de keuze van de winkelier voor markt en publiek. Kies je voor premium producten dan zal de prijs van de artikelen relatief hoog zijn en de doorloopsnelheid lager. De financieringsbehoefte is in dat geval groter.
De benodigde winkelruimte is gewoonlijk beperkt, maar de snoepwinkel of chocoladewinkel heeft wel een locatie nodig met veel traffic: veel passerend publiek. Supermarkten hebben het grote voordeel dat klanten langs de kassa komen, waar ze de impulsproducten als snoep, kauwgum en chocoladerepen aantreffen.
 

Trends

  • Gezondheid. Consumenten willen minder suiker consumeren. De makers van snoep spelen daarop in. Er wordt steeds meer suikervrije snoep gemaakt, met andere zoetstoffen. Een zoetstof die de laatste jaren sterk in opkomst is, heet stevia. Dat is een natuurlijke zoetstof. Maar er zijn tal van andere suikervervangende zoetstoffen. Er is inmiddels zelfs een webwinkel met uitsluitend suikervrije snoep (met Isomalt, ook een natuurlijke zoetstof).
  • Herkomst. Het wordt belangrijker voor de consument van chocolade belangrijker waar de chocolade vandaan komt. De voorkeur voor fair trade (eerlijke chocolade) groeit..
  • Kwaliteitschocolade, genieten: er is een opwaardering van chocolade gaande. Er komen single origin chocolade (van cacao uit een bepaalde streek) voor de fijnproevers. Ook in die zin is de herkomst dus belangrijker.
  • Gezondheid: zwarte chocolade heeft een gezond imago en wordt populairder
  • Gezondheid: meerdere supermarktformules beperken het aanbod van impulsproducten bij de kas, om tegemoet te komen aan de bezwaren van ouders tegen de 'zeurkassa's'. Daarnaast hebben supermarkten waar de koper zelf zijn boodschappen scant nog geen oplossing voor de plaatsing van impulsproducten.
  • Online verkoop: verpakte snoep is houdbaar. Dat maakt het eenvoudiger het product online te verkopen en daarna te bezorgen. Op het Internet is dan ook een groeiend aantal aanbieders actief. Sommige winkeliers met een fysieke winkel breiden hun activiteiten uit met een online aanbod. Overigens wordt ook chocolade, iets kwetsbaarder, online verkocht. Onder meer de keten van chocoladewinkels Leonidas heeft een online-winkel.
  • Suikerprijs: de suikerprijs op de wereldmarkt blijft dalen. In de EU wordt de suikerprijs echter hooggehouden door de Europese Commissie. Dat tast de marges op snoep aan. Die worden bovendien beperkt gehouden door de concurrentie van de supermarkten en drogisterijen. Maar zoals gezegd: ze horen bij de beste in de levensmiddelendetailhandel.
 
Nuttige link
Vakcentrum, voor zelfstandige ondernemers in de detailhandel